torstai 12. heinäkuuta 2012

No more Aliens

Tänään kävin päiväseltään Helsingissä hankkimassa pitkäaikaisen viisumini.

Viisumia hakeakseni tarvitsin mukaani passin, yhden passikuvan, CoE:n, viisumihakemuksen ja käteistä rahaa (27 euroa).
Viisumihakemuksen pystyi lataamaan, täyttämään ja tulostamaan jo valmiiksi, niin sitä ei tarvinnut tehdä paikan päällä. Muuten Japanin viisumin hankkiminen on erittäin suoraviivaista, ei ole haastatteluja tai mitään sellaista. Kunhan kaikki tarvittava on mukana ja tiedot ovat oikein, viisumin saamisessa kestää vain puolesta tunnista tuntiin, eli sen saa siis melkein samantien mukaansa. Näin ainakin minun kohdallani, kun hakijoita ei ollut muita, mutta olen törmännyt tähän nopeuteen myös muiden kertomana. Nopeasti se tulee joka tapauksessa.
Kävin viemässä paperit suurlähetystöön ja pyöriskelin sen reilun puoli tuntia Kauppatorilla (suurlähetystö on ihan siinä vieressä, jos ette tienneet), kun en viitsinyt sisälläkään istua.

Katselin odotellessani lokin kanssa merta ja isoja laivoja.

Kun sitten menin valmista viisumia hakemaan, kaikki meni kyllä ihan hyvin ja sain viisumini kouraan, mutta asia menee kyllä silti monimutkaiseksi.

Olin kyllä itsekin lukenut tästä aikaisemminkin, tai ainakin joistain osa-alueista, mutta nythän on niin, että Japanin ulkomaalaiskäytännöissä on tapahtunut muutoksia. Nämä vaikuttavat minuun esimerkiksi vaikka niin, että vaikka viisumini on nyt paperilla ns. single-entry-viisumi (eli saan tulla Japaniin vain kerran ja jos lähden pois ja tulen takaisin, ei viisumini ole enää voimassa), on se käytännössä kuitenkin multi-entry-viisumi (eli saan tulla ja lähteä Japanista monta kertaa viisumin voimassaoloaikana). Minun pitää kuulemma lähtiessä vain täyttää joku lappu ja ruksittaa siitä kohta, että olen tulossa vielä takaisin. Ok, ihan yksinkertaista vielä, I can manage that.
Tämä uudistus vaikuttaa kuitenkin myös näihin surullisenkuuluisiin Alien Registration Certificate -kortteihin. Jos siis on jonkun muun maan kuin Japanin kansalainen mutta asuu Japanissa pitkiä aikoja viisumin turvin, täytyy olla tälläinen alien-kortti, eräänlainen henkilökortti siis. Tästä on kuitenkin tullut iät ja ajat ongelmia, sillä tämä ns. gaijin-kortti (ulkomaalaiskortti siis, mutta termi on jotensakin alentava) saattaa aiheuttaa syrjintää. Nyt tätä käytäntöä on uusittu niin, että ulkomaalaiset(kin? onko japanilaisilla samanlaiset?) saavat nykyään Residence Cardit.
Tämä taas aiheuttaa minulle itselleni monimutkaisuuksia jo heti saapuessani Japaniin ensimmäistä kertaa. Ilmeisesti kun tulen maahan, minun täytyy ensin mennä ihan normaalisti maahantuloviranomaisten pisteen kautta, niin kuin kaikkien muidenkin turistien. He katsovat passini ja viisumini, ottavat passista itselleen siihen tällä hetkellä niitillä kiinnitetyn CoEn, antavat leimat ja niin edelleen. Sen jälkeen, he ohjaavat minut johonkin toiselle luukulle, josta jo tullessani voin hakea tätä yllä mainittua Residence Cardia! Todella kätevää, paitsi että tämä käytäntö on aivan ihka uusi (otettu käyttöön kaksi päivää sitten maanantaina) ja se on siis ymmärrettävästi vielä lapsenkengissään. Kompasteluja ja ongelmia on siis jo nyt kuulemma ollut, ja suurlähetystön virkailija kehoittikin minua varaamaan odotukseen eväitä ja pitkää pinnaa. x) Itse vain mietin, että mitenköhän kauan minulla oikein kestää sitten päästä sieltä lentokentältä pois... Seikkailu tulee sitten alkamaan jo heti kättelyssä.

Ainoa mikä minun täytyy sitten jälkikäteen tähän korttiin liittyen touhuta, on ilmoittaa pysyvä osoitteeni sitten kun sellaisen löydän/sinne muutan, 14 päivän kuluessa, jonnekin (muncipality officeen, en muista mitä nimeä virkailija tästä käytti suomeksi, mutta kyllä se sitten selviää minne pitää mennä. Yliopistolla tiedetään varmasti). Eli käsittääkseni voin ihan rauhassa olla Tokiossa sen kuukauden, koska asun hotellissa, eikä se ole virallisesti pysyvä osoitteeni.

Täytyy kyllä sanoa, että olen hieman pettynyt tähän uudistukseen... Ei siinä muuten mitään, loistava uudistus, mutta olisin niiiiin halunnut olla "legal alien". Liikaa scifi-leffoja. ^^"


Mutta tämän myötä minulla on siis melkeinpä kaikki asiat hoidettuna ja valmiina, eli olen viimeinkin valmis lähtöön!
Kämppä täytyisi vain vielä pakata ja rahaa vaihtaa...

Kolmen viikon päästä olen jo Japanissa.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti